Határozott eladási szándék esetén nézzünk befektetői szemmel vállalkozásunkra és érzelmeinket háttérbe szorítva értékeljük azt. A cégeladás folyamata eladói oldalról 4 fő szakaszból áll: 1. vállalkozás felkészítése, 2. információs memorandum, üzleti terv és cégértékelés készítése, 3. potenciális befektetők felkutatása és kiválasztása, 4. átvilágítás és megállapodás.
01
A vállalkozást - amennyiben lehetséges - érdemes növekedési pályára állítani, költségeket csökkenteni, pozitív jövőképet láttatni. Ehhez legtöbbször külsős tanácsadóra, vállalkozás fejlesztési szakemberekre van szükség, akik egy alapos felmérés után akciótervet készítenek, majd a vállalkozás saját hatáskörben bevezeti azokat. Aktív közreműködés szükségessége esetén válnak elengedhetetlenné az interim menedzserek, akik óriási szaktudással és tapasztalattal határozott időre, mint külsős tanácsadók belépnek egy vállalkozás életébe, feltérképezik a folyamatokat, megoldás javaslatokat tesznek, optimalizálnak és kinevelnek egy-egy olyan utódot a cégen belül, akik képesek folytatni a már bevezetett folyamatokat. Gyakran olyan jól sikerül egy-egy folyamat optimalizálás és szervezet fejlesztés, hogy a tulajdonosok inkább háttérbe vonulva, saját vállalkozásaik befektetőivé válnak, vagy éppen a generáció váltás válik lehetővé általa.
VÁLLALKOZÁS FEJLESZTÉS INTERIM MENEDZSMENT02
A vállalkozás felkészítését követően célszerű vonzóvá tenni azt a befektetők számára. Ehhez szükséges egyrészről egy színes szagos vállalat bemutató anyag, mely felkelti a befektetők érdeklődését, lehetőség szerint anonim módon. Ezt a marketing anyagot információs memorandumnak nevezik, mely legtöbbször angol nyelven készül, többek között tranzakció és tevékenység bemutatást, valamint egy profi üzleti tervet is tartalmaz. Sok esetben drón videót is érdemes készíteni hozzá. Másrészről szükséges egy professzionális cégértékelés, mely megmutatja a befektetők számára a vállalat teljes élettartalmára vetített piaci értékét, mely dokumentum a tárgyalásokon kiindulási alapként használható.
INFORMÁCIÓS MEMORANDUM CÉGÉRTÉK BECSLÉS PRÉMIUM CÉGÉRTÉKELÉS03
A felkészülési szakaszt követően potenciális befektetők felkutatása a legfőbb feladat. Több lehetőség is kínálkozik: (1.) saját ismeretségi kőrben tájékozódás, (2.) cégeladásra specializálódott tanácsadó megbízása, (3.) hirdetés cégeladási platformon. Amennyiben az információs memorandum figyelem felkeltő volt, a potenciális érdeklődő keresés aktív és sikerült találni potenciális befektetőt, vagy befektetőket, titoktartást (NDA) követően megkezdődnek a tárgyalások. A jelentkezők gyárlátogatások és személyes találkozók során felületes betekintést nyerhetnek a vállalkozásba, illetve annak cégértékelésébe. Pozitív visszajelzéseket követően a befektetők vételi ajánlatokat adnak, melyek nem kötelező érvényűek. A nem kötelező érvényű ajánlatokat Letter of Intentnek vagy Letter of Interestnek hívják. Célszerű egyszerre több befektetővel is tárgyalni, hogy árharc alakulhasson ki. Az ajánlatok tanulmányozását követően, koncentrálva a konstrukcióra, fizetési ütemezésre, egyéb feltételekre és természetesen az árra, a legkedvezőbb ajánlat kiválasztása következik.
CÉGELADÁSI AJÁNLATKÉRÉS M&A PROFIL MEGRENDELÉSE04
Az ajánlat elfogadásával az ajánlatadó kizárólagosságot kap az átvilágítás időtartamára. Az átvilágítás szakasza során a befektetők kérdéslistát adnak le, kidolgozzák az ütemezést és kijelölik tanácsadóikat. A gyorsaság, precizitás, átláthatóság és a titoktartás miatt elektronikus adatszoba felállítását javasoljuk. Az átvilágítás eredményeinek átbeszélését követően a vevők kötelező érvényű ajánlatot adnak, mely minden lényeges információt tartalmaz, többek között a konstrukciót, struktúrát, fizetési ütemezést, vételárat és egyéb feltételeket. A kötelező érvényű ajánlatot Term Sheetnek hívják. Ennek elfogadását követően kezdik el kidolgozni az adásvételi szerződést a felek kijelölt ügyvédei. Ezen a ponton szeretnénk megjegyezni, hogy az adóoptimalizálásnak, megfelelő struktúra kialakításának rendkívül nagy szerepe van. Az adásvételi szerződés kidolgozását, elfogadását és aláírását követően már csak egy ünnepélyes záró vacsorára van szükség. Általában a befektetők kérik a tulajdonosok tanácsadói támogatását a zökkenőmentes átadás érdekében az aláírást követő pár hónapban, maximum 6-12 hónapig a cég méretétől függően.
ELEKTRONIKUS ADATSZOBA TÁMOGATÁSOK ADÓ OPTIMALIZÁLÁS